Op donderdag 30 mei vierden we het hoogste punt van de bouw van het Cruquiuspaviljoen. Samen met KernBouw, subcontractors, de wethouder Marja Ruigrok, onze vrijwilligers, donateurs en andere betrokkenen vierden we dit speciale moment.

Sinds KernBouw in december 2023 de bouwplaats heeft ingericht en in januari 2024 de eerste paal werd geslagen, is met man en macht gewerkt aan de realisatie van het nieuwe paviljoen. De middag van 30 mei stond in het teken van de nieuwbouw. Na een welkomstwoord van Elise Melis (directeur bestuurder) en Nicole Mulder (Raad van Commissarissen) werd er stilgestaan bij de voortgang van de nieuwbouw. Vervolgens gaf wethouder Marja Ruigrok het startsein aan de trompettist van Harmonieorkest Eensgezindheid uit Halfweg. Het publiek keek vanaf het Gemaal toe hoe het dakdeel en de vlaggen werden gehesen boven het Cruquiuspaviljoen. Met deze symbolische handeling, vergezeld door Also sprach Zarathustra van Strauss, werd het hoogste punt van de bouw officieel gemarkeerd. Het feest werd vervolgd met verse vis van de viskraam Korving uit Vijfhuizen.

Het Cruquius Museum, gevestigd in het stoomgemaal De Cruquius, vertelt het verhaal van de droogmaking van het Haarlemmermeer en de strijd tegen het water. Het nieuwe Cruquiuspaviljoen zal een uitbreiding vormen op het huidige museum, met ruimte voor interactieve tentoonstellingen, educatieve programma's en evenementen.